NILAI MAHAR


LELAKI: saya nak bagi RM6000 untuk
mas kawen awak
PEREMPUAN: RM6000? semurah itukah
saya???
LELAKI: errrmmm...ok..RM10 ribu
PEREMPUAN: kalau RM10 ribu....rantai
leher saya pom rm10 ribu...kiranya
saya ini hanya seperti rantai leher??
yang akan awak hancurkan bentuknya
dan buat lain apabila puas dengan
bentuk yg lama??
LELAKI: ok..!!....RM20 ribu
PEREMPUAN: kereta VIVA saya
berharga 40 ribu....bermakna saya
lebih murah dari kereta VIVA disisi
awak
LELAKI: ok...RM50 ribu
PEREMPUAN: adakah itu harga saya???
bangunan KLCC tupun berharga jutaan
ringgit...
LELAKI: ok...baiklah....awak letaklah
sendiri berapa harga awak...saya akan
bayar!
PEREMPUAN: ......diri saya TERLALU
mahal.....sehingga awak x dapat nak
BELI....cukuplah awak bagi RM100
ringgit sahaja....bukan kerana harga
saya....tapi kerana perintah Agama yg
mewajibkan mas kawen

-COPY PASTE-

**Sesungguhnya wanita sangat memerlukan pendamping, sehingga tiada pun kebaikan dalam tingginya wang hantaran   sehingga kamu tidak dapat berkahwin oleh kerana kamu menyukarkan dirimu dengan nilai hantaran.Lelaki juga  sangat memerlukan wanita sebagai pemelihara dirinya, rumah tangganya, juga anak-anaknya kelak, sehingga kamu  sepatutnya memuliakannya dengan mahar tertinggi yang kamu mampu!
” Sebaik – baik perempuan adalah yang paling murah maharnya ” ( HR. ibnu Hibban, Hakim, Baihaqi, Ahmad )



Gambsahmnida/Terima Kasih Singgah Di Sini